Hoe redt een haai levens in een ziekenhuis? Hoe zorgen termieten voor 35% energiebesparing in een gebouw? Hoe helpt koraal om fabrieken cement te laten maken met een negatieve CO2 voetafdruk?
Wat marketeers kunnen leren van strategieën uit de natuur
De antwoorden op bovenstaande vragen zijn allemaal voorbeelden van duurzame innovatie met inspiratie uit de natuur. En dat is nodig, want onze manier van produceren, consumeren en organiseren leidt nu al tot allerlei problemen zoals sociale ongelijkheid, verlies van biodiversiteit, klimaatcrisis, stikstofcrisis en de toename van het aantal mensen dat rondloopt met psychische klachten. We zijn bepaald niet toekomstbestendig bezig.
Ik heb ervaren dat de combinatie van biomimicry kennis en marketing/economie kennis mij niet alleen geprikkeld heeft tot vele nieuwe gedachten, maar ook geleid heeft tot concrete ideeën over toepassing/verbinding tussen de verschillende kennisdomeinen. Zoals de koppeling tussen de groeicurve en de productlevenscyclus. En eerder al rondom ideeën over winkelinrichting. (Kaj Morel)
3,8 miljard jaar ervaring
Op onze planeet leven soorten die al miljoenen of zelfs miljarden jaren floreren. Natuurlijke systemen hebben bewezen miljoenen jaren te kunnen functioneren. Blijkbaar worden hier condities gecreëerd die zorgen voor een duurzaam mechanisme. De natuur, anders dan de mens, heeft bewezen wel over het vermogen te beschikken om zichzelf continu op een gezonde manier te ontwikkelen, te herhalen en aan te passen aan nieuwe werkelijkheden. Wat kunnen wij leren van deze condities? En bevatten deze condities waardevolle principes voor betekenisvolle marketing? Om uit te vinden of we als marketeers kunnen leren van 3,8 miljard jaar ervaring uit de natuur, hebben we een onderzoek uitgevoerd en afgerond. We deden dit in opdracht van het Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap (Avans Hogeschool)
De natuur als voorbeeld
Om erachter te komen of marketeers tot inzichten komen voor het verduurzamen van hun vakgebied, is het onderzoek Ecosystem Mapping opgezet. Gedurende dit onderzoek zijn experts van nieuwe economie en betekenisvolle marketing samengebracht met biologen en ecologen. Gezamenlijk hebben zij de Biomimicry Design Spiral doorlopen om heel gericht kennis van de natuurlijke wereld te koppelen aan uitdagingen van de transitie naar betekenisvolle marketing. Dankzij deze interdisciplinaire samenwerking heeft dit onderzoek aangetoond dat principes uit de natuurlijke wereld waardevolle inzichten bieden voor verduurzaming van onze marketingpraktijk. Bekijk de video’s en het onderzoeksverslag voor de exacte uitkomsten.
No Comments
Sorry, the comment form is closed at this time.