What are you looking for?

Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

Make marcom great again

De film van David Attenborough doet denken aan An Inconvenient Truth. Dit keer van een man die tijdens zijn leven onze planeet heeft zien verliezen. We moéten het tij keren. Want als het ecologisch systeem crasht, crasht het economisch systeem ook.  Onze toekomst wordt bepaald door ideeën. Laat marcom nu toevallig een creatieve sector zijn.

Attenborough legt het weer pijnlijk bloot: de manier waarop we produceren, consumeren en organiseren leidt tot uitputting van de planeet en inwoners. Dat levert nu al problemen op (zoals de klimaatcrisis en sociale ongelijkheid) en het is al helemaal niet toekomstbestendig. De marcom industrie is nu vaak onderdeel van deze problemen, en dus ook niet toekomstbestendig. Het kan (en moet) juist onderdeel zijn van de oplossing.

De marcom industrie is nu vaak onderdeel van deze problemen, en dus ook niet toekomstbestendig. Het kan juist onderdeel zijn van de oplossing.

De kracht van het idee

Onze intelligentie veranderde de manier waarop we evolueerden. In het verleden moesten dieren een fysieke vaardigheid verwerven om hun leven te veranderen. Maar wij konden dat met een idee. 

Nu zitten we met allerlei uitdagingen in onze samenleving die gezamenlijk behoorlijk complex zijn.  Voor deze complexiteit zijn diverse oplossingen nodig, met name vanuit het bedrijfsleven. Dé kans voor de marcom industrie om toekomstbestendig te worden is om met ‘mens & macht’ aan die oplossingen mee te werken. 

Marcom is een schakel tussen merken en doelgroepen. Een uitgelezen positie om bedrijven te ondersteunen in een duurzame strategie en hierover te communiceren met stakeholders. Daarbij kunnen marcommers op het snijvlak van duurzaamheid, tech en creatie & media de merken helpen met het bedenken van oplossingen die duurzame business en levensstijl faciliteren.  

In het verleden moesten dieren een fysieke vaardigheid verwerven om hun leven te veranderen. Maar wij konden dat met een idee - (D. Attenborough)

Een gezond ecosysteem

Je bent zo gezond als het ecosysteem waarin je leeft. Als marcom een bijdrage levert aan een gezonde omgeving, zal dat alleen maar zorgen voor een levensvatbare sector. Er is nog veel te winnen, maar er zijn ook al mooie voorbeelden.  

Wat te denken van The Great Reset. Een initiatief om de reductie van CO2 uitstoot, als gevolg van aanpassingen in ons gedrag sinds Covid, in stand te houden. 

De Zweedse krant Dagens ETC nam als eerste krant ter wereld het besluit om geen fossiele reclame meer te plaatsen. De krant vond dat deze reclames te klimaatverandering verergeren en de krant ongeloofwaardig maken. Het betekende een verlies van 20% van de advertentie-inkomsten voor de krant. Maar daar kwamen – binnen vier maanden – 20% meer abonnees voor terug. En nieuwe, duurzame adverteerders.

Een ander mooi voorbeeld is Doconomy. Een Zweedse fintech die via haar creditcards de CO2 uitstoot van je aankopen inzichtelijk maakt. Er is zelfs een kaart waar een maandelijks CO2 limiet op zit. Zo kan het zijn dat je nog wel genoeg geld hebt, maar toch die trui niet kan kopen omdat je geen CO2 credits meer hebt. 

Een Zweedse krant nam het besluit om geen fossiele reclame meer te plaatsen. Ze kregen er 20% meer abonnees voor terug. En nieuwe, duurzame adverteerders.

We hebben Interpolis ‘Fiets mobielvrij met #PhoNo’, Volvo Lifesaver en zo kunnen we nog even doorgaan. Too Good To Go is inmiddels ook wel bekend. Dat zit zo goed in elkaar omdat het zowel ondernemers, consumenten als het milieu dient. Hoe briljant als dit was bedacht door/voor een supermarkt?  

Stay tuned

De film van Attenborough sluit af met het punt hoe de natuur zowel onze partner als bron van inspiratie is voor een duurzaam bestaan. Dit is precies waar Nature’s Right voor staat. De natuur heeft 3,8 miljard aan R&D waarin allerlei uitdagingen zijn opgelost en soorten konden floreren. In een volgend artikel gaan we dieper in op hoe de koppeling tussen business & biology zorgt voor duurzame innovaties. 

1 Comment
  • Rick
    7 oktober 2020 at 17:33

    Goed verhaal waar ik het grotendeels mee eens ben. Maar we vergeten volgens mij een paar belangrijke punten. Want wat is het doel van marketing? Mensen beinvloeden. Alleen daar is al best wel veel mis mee. En waar moet die beinvloeding dan toe leiden? Juist, meer klanten, omzet, winst, whatever. Het is altijd gericht op groei, terwijl groei niet oneindig is en het nastreven van groei nu leidt tot allerlei problemen. Ik heb de afgelopen 10 jaar als marketeer gewerkt, voor grote en kleine klanten, aan bureau- en klantzijde, non-profit en for-profit. Maar de hele coronocrisis heeft mij als een soort afvallige gemaakt. Misschien moet ik ook maar gaan bloggen: de anti-marketeer of de grootste naysayer in marcom.

Add Comment
Name*
Email*
Website